Tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji odbywały się w dniach 07-13.10.2024 r. Nasza szkoła również włączyła się w to przedsięwzięcie. Podczas tego tygodnia cała społeczność szkolna miała możliwość zapoznania się z przygotowaną na szkolnym korytarzu gazetką tematyczną ,,Dysleksja. Odkrywamy wyjątkowe historie osób z dysleksją”. Zawierała ona wiele cennych informacji dotyczących objawów oraz przyczyn dysleksji, dysgrafii, dyskalkulii i dysortografii. Jej celem było „odczarowanie” słowa ,,dysleksja” i ukazanie, że nie stanowi ona przeszkody do osiągnięcia sukcesu edukacyjnego. Uczniowie na zajęciach dydaktycznych poznali niezwykłe historie osób z dysleksją i uświadomili sobie, że dysleksja to dar, a nie problem.
Na lekcjach i zajęciach logopedycznych nie brakowało gier, zabaw i ćwiczeń pozytywnie wpływających na naukę czytania i pisania. Uczniowie wysłuchali bajkę terapeutyczną J.Chmielewskiej „Czapka, lamy i kotomierz”, ,,poznali się” z panem H.Ch. Andersenem i przypomnieli sobie niezwykły świat baśni. Wykorzystując programy multimedialne mTalent, wspomagające pokonywanie trudności w czytaniu i pisaniu, uczniowie kształcili świadomość ortograficzną oraz poprawność pisowni. Z prezentacji multimedialnej dowiedzieli się, jak wiele znanych i wybitnych osób miało dysleksję, co jak się okazało wcale nie przeszkodziło im w osiąganiu sukcesów. Uczniowie obejrzeli także film, podczas którego dzieci z dysleksją opowiadały jak sobie z nią radzą.
Sprawdzili swoją wiedzę wykorzystując program GWO ,,Władcy słów” oraz ,,Dyktanda online”. Nie zabrakło również gier planszowych. Dzięki wesołej historyjce o rodzinie Ortów, dzieci przypomniały sobie najważniejsze zasady polskiej ortografii i gramatyki, a zdobytą wiedzę utrwaliły rozwiązując ,,Ortograficzne łamigłówki”.
Uczestnicząc i weryfikując swoje umiejętności w różnorodnych zadaniach świetnie się bawili i z zadowoleniem pokonywali kolejne przeszkody.
Podczas zajęć z wychowawcą uczniowie kl.VIb mieli okazję popisać się wyobraźnią. Zmagając się z najtrudniejszymi dla siebie wyrazami, wykonali własne obrazkowe słowniki ortograficzne. Wykazali się kreatywnością, a przede wszystkim uświadomili sobie, że wybierając naukę przez obraz i skojarzenia, oraz zaangażowanie zmysłów, słowa trudne ortograficznie na zawsze pozostają w pamięci.
Na stronie internetowej szkoły zamieszczono dwa artykuły dla rodziców: M.Bogdanowicz ,,Dzień powszedni dziecka dyslektycznego” oraz M.Różyńskiej ,,Jak rozwijać w dziecku pasję do czytania”. Ich celem było znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: jak uczy się osoba z dysleksją? jak rozpoznać i wykorzystać potencjał płynący z dysleksji? jak wspierać dziecko w pokonywaniu trudności w czytaniu i pisaniu?
Pakiet informacji dotyczący problemów, jakie mogą zaistnieć w domu i w szkole, pozwoli rodzicom obrać właściwą strategię, by w jak najlepszy sposób pomóc w nauce dziecku z dysleksją rozwojową.
Mam nadzieję, że szkolne działania, podjęte w ramach organizacji Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji przyczynią się do podniesienia świadomości społeczności szkolnej, dotyczącej dysleksji, a także do wzmocnienia postawy szacunku i tolerancji wobec osób, które doświadczają specyficznych trudności w uczeniu się.
Agata Borkowska