04.10.2024r. uczniowie klasy VIII i Vb wzięli udział w debacie online pt.: „Nie bądź obojętny…, czyli o prawie dziecka do ochrony zdrowia psychicznego”. Organizatorem przedsięwzięcia było Mazowieckie Kuratorium Oświaty.
Celem debaty było zwrócenie uwagi na tak ważne kwestie, jakimi są ochrona i dobrostan psychiczny młodego pokolenia. Inicjatywa ta skierowana była przede wszystkim do uczniów ze starszych klas szkół podstawowych. Do udziału w spotkaniu zostali także zaproszeni przedstawiciele instytucji działających na rzecz dziecka/ucznia oraz środowisk młodzieżowych.
Konferencję rozpoczęła pani Wioletta Krzyżanowska, Mazowiecka Kurator Oświaty, witając gości oraz przedstawiając prelegentów. Oficjalnego otwarcia dokonał pan Mariusz Frankowski, Wojewoda Mazowiecki. Następnie głos zabrał pan Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka w latach 2008-2018, który wprowadził uczestników w tematykę praw dziecka. Następnym mówcą był pan Jan Gawroński, Społeczny Zastępca Rzecznika Praw Dziecka, który wygłosił referat: „Prawa dzieci neuroróżnorodnych do ochrony zdrowia psychicznego”. Kolejni prelegenci to: pan Damian Jaworek, Warszawski Rzecznik Praw Uczniowskich z wykładem na temat „Prawa uczniowskie w praktyce” oraz pan Jakub Tylman, nauczyciel Publicznej Szkoły Podstawowej w Śremie im. Kawalerów Orderu Uśmiechu z prelekcją: „Więc chodź, pomaluj mój świat, czyli jak pokolorować szkołę”. Po godzinie 11.00 rozpoczęła się pod hasłem „Głos młodego pokolenia”, dyskusja przedstawicieli organizacji młodzieżowych. Znalazły się wśród nich: Parlament Młodych RP, Młodzieżowy Sejmik Województwa Mazowieckiego, Młodzieżowa Rada m.st. Warszawy i Radomia, „Senat na Ty”, Akcja Uczniowska, Stowarzyszenia PRECEDENS oraz Fundacja GIRLS FUTURE READY. Nasi uczniowie z zaciekawieniem wsłuchiwali się w wypowiedzi uczestników, a po konferencji dzielili się swoimi spostrzeżeniami z rówieśnikami. Bliska im tematyka sprawiła, że było to dla nich zarówno emocjonujące, jak i krzepiące spotkanie. Mogli uświadomić sobie globalność problemów młodych ludzi, ale i nielekceważenie ich przez dorosłych i władze państwowe. Mogli się poczuć ważni, zauważeni i zaopiekowani.
Anna Andrzejczuk, Agata Borkowska