Projekt „Indywidualizacja z Gminą Siedlce" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej realizowany był w Zespole Oświatowo – Wychowawczym w Białkach w roku szkolnym 2012/2013 w okresie od listopada 2012 r. do czerwca 2013 r. ”
Projekt realizowany był przez Gminę Siedlce w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Priorytet IX – Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach,
Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Głównym celem projektu było wyrównywanie szans edukacyjnych i podnoszenie efektów kształcenia przez indywidualizację procesu kształcenia dzieci z klas I –III w szkołach podstawowych.
W ramach projektu realizowane były następujące zajęcia pozalekcyjne:
- Zajęcia dla dzieci ze specjalnymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji:
- zajęcia prowadzone były w 2 grupach po 6 uczniów – łącznie 12 uczestników.
- Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych:
- zajęcia prowadzone były w 3 grupach po 6 uczniów – łącznie 18 uczestników.
- Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej – terapia pedagogiczna.
- zajęcia prowadzone były w 2 grupach po 4 uczniów – łącznie 8 uczestników.
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych, - z uwzględnieniem nauk matematyczno – przyrodniczych ( prowadzenie doświadczeń i obserwacji przyrodniczych ):
- zajęcia prowadzone były w 2 grupach po 10 uczniów – łącznie 20 uczestników.
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych – artystycznie.
- zajęcia prowadzone były w 1 grupie 10 uczniów.
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych z języka angielskiego.
- zajęcia prowadzone były w 2 grupach po 6 uczniów – łącznie 12 uczestników.
W zajęciach uczestniczyło łącznie 55 uczniów z klas I –III. Uczestnicy zajęć korzystali z nowych, atrakcyjnych pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach realizacji projektu.
Na początku wdrażania programu zespół nauczycieli realizujących projekt rozpoznał potrzeby, opracował plan działania i dokonał realizacji i monitorowania programu.
W każdej grupie przeprowadzono zajęcia według ustalonego harmonogramu i zaplanowanej liczby godzin. W przeważającej części zajęcia opierały się na aktywności uczniów z wykorzystaniem różnych form i metod pracy.
Uczniowie uczestniczący w wyżej wymienionych zajęciach w zdecydowanej większości poprawili swoje wyniki w nauce, o czym świadczą przeprowadzone obserwacje oraz ćwiczenia sprawdzające z poszczególnych zajęć edukacyjnych. Pozytywnym efektem pracy jest wzrost aktywności, umocnienie wiary we własne możliwości i umiejętności, otwartość na nowe wyzwania, umiejętność współpracy w grupie.
Stosowanie przez nauczycieli wzmocnień pozytywnych, pochwał motywowały uczniów do wytrwałej pracy .
Realizując treści programowe uwzględniono potrzeby uczniów, zapewniono im poczucie bezpieczeństwa i pełną opiekę wychowawczą. Dzięki pracy dzieci i nauczycieli prowadzących zajęcia należy stwierdzić, że zrealizowany projekt był trafionym przedsięwzięciem, który już dziś zaowocował lepszymi wynikami w nauce a w przyszłości przyniesie wiele korzyści zarówno uczniom, jak i ich rodzicom.
Nad prawidłowym przebiegiem i realizacją projektu czuwała dyrektor Zespołu Oświatowo – Wychowawczego w Białkach p. Hanna Przeździak.
Realizatorzy projektu dziękują Wójtowi Gminy Siedlce oraz pracownikom Gminy Siedlce za pomoc i wsparcie w trakcie trwania projektu.