Przyczyny i objawy nadpobudliwości psychoruchowej
Coraz częściej w naszym otoczeniu spotykamy się z dziećmi, które są nadmiernie ruchliwe, rozgadane, czy silnie reagujące emocjonalnie(niewspółmiernie do sytuacji).Praca z dzieckiem impulsywnym i nieuważnym stanowi nie lada wyzwanie. Dzieci te łatwo przez pomyłkę uznać za niegrzeczne, nieposłuszne, a także coraz częściej używamy określenia: dziecko nadpobudliwe.
Co to jest ADHD?
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi określany skrótem ADHD (ang. attention deficyt hyperactivity disorder), jest zaburzeniem, które rozpoczyna się we wczesnym dzieciństwie i obejmuje trzy główne grupy objawów:
ZABURZENIAKONCENTRACJI UWAGI
- dziecko ma trudności ze skupieniem uwagi
- bardzo długo zabiera się do zadań związanych z wysiłkiem umysłowym
- bardzo łatwo się rozprasza
- ma kłopoty z zapamiętywaniem poleceń, materiału dydaktycznego
- ma tendencję do marzycielstwa, zatracania się we własnej wyobraźni
IMPULSYWNOŚĆ
- nie przewiduje konsekwencji własnych działań
- rozpoczyna zadania lub odpowiada na pytania zanim usłyszy je do końca
- ma problemy z wykonywaniem złożonych działań, zadań
- nie potrafi czekać na swoją kolej
- często przerywa wypowiedzi innych
NADRUCHLIWOŚĆ
- jest stale w ruchu
- ma trudności z wysiedzeniem przy stoliku
- ciągle wierci się
- preferuje zabawy ruchowe
- jest dzieckiem gadatliwym i hałaśliwym
JAK POMÓC DZIECKU Z ADHD?
- Nauczyciel ma w zasięgu ręki narzędzia, dzięki którym może wesprzeć nadpobudliwego Przedszkolaka, a sobie ułatwić pracę. Polegają one w dużej mierze na rozpoznaniu potrzeb dziecka i wyjściu im naprzeciw oraz na dostosowaniu stawianych dziecku oczekiwań do jego indywidualnych możliwości.
- Dzieci impulsywne nie radzą sobie z chaosem. Należy ustalić i wyjaśnić jakie zachowania są Adekwatne. Dobrze, aby zasad nie było zbyt wiele oraz by były proste.
- Dzieci z ADHD potrzebują częstego przypominania zasad zachowania.
- Polecenia wydawane dziecku powinny być krótkie.
- Zadania do wykonania należy dzielić na kilka mniejszych części.
- Należy często zmieniać charakter zadań by utrzymać uwagę dziecka.
- Stosować częste przerwy.
- Należy koncentrować się na silnych stronach dziecka. Dzieci nadpobudliwe mają wiele
- talentów (np. sprawność fizyczna, wyobraźnia przestrzenna, lub zdolności przywódcze).
- Należy stworzyć dziecku możliwość zaspokajania potrzeby ruchu.
Opracowała: Jolanta Łukaszuk