Drogi Rodzicu, kontaktuj się z nami!
Szanowni Państwo,
Bardzo ważny jest dobry kontakt rodziców ze szkołą/przedszkolem oraz prawidłowy przepływ informacji na linii nauczyciele — dziecko — rodzice. Systematyczne kontakty rodzica pozwalają mu śledzić rozwój i postępy dziecka, umożliwiają dokonywanie obiektywnej oceny jego postawy. Bliska współpraca jest konieczna po to, żeby dziecko mogło żyć w zintegrowanych systemach wychowawczych, a nie w dwóch odrębnych światach.
Dziecko potrzebuje harmonii, by się rozwijać. Powinno mieć ustabilizowane warunki życia oraz jasno określone zasady postępowania, co daje mu poczucie bezpieczeństwa, trwałości, przewidywalności i jest niezbędne do jego rozwoju. Często, niestety, są to sprzeczne wymagania. Konfrontacja wymagań szkoły i domu rodzinnego wywołuje wówczas w dziecku poczucie chaosu. Natomiast ścisła współpraca rodziców z wychowawcą umożliwia dostrzeżenie tych problemów i zorganizowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi dziecka.
Rodzice sprowadzają często kontakt ze szkołą do spraw koniecznych, takich jak opłacenie składki, przybycie na niektóre zebrania, rzadziej angażują się przy uroczystościach szkolnych. A przecież form tych kontaktów może być wiele. Mają one sprzyjać swobodnemu, otwartemu wyrażaniu opinii przez wszystkich zainteresowanych rozwojem dziecka.
Dobre kontakty szkoły z rodziną zależą nie tylko od kreatywności nauczycieli, ale także od samych rodziców, od ich nastawienia do szkoły i kultury wychowawczej. Sama znajomość ocen nie może wystarczyć do prawidłowego pokierowania procesem rozwoju własnego dziecka. Warto wyjaśniać sprawy sporne zgodnie z zasadami skutecznej komunikacji i starając się powstrzymać emocje. Gdy na spotkaniach poruszane są trudne sprawy wychowawcze, to rodzice nie zawsze poprawnie reagują. Skłonni są bronić swoje dziecko, gdy słyszą krytyczne uwagi ze strony nauczyciela. Broniąc się przed prawdą o swoim dziecku, tracą Państwo szansę na podjęcie odpowiednich działań wychowawczych.
Z wieloletniej praktyki wiemy, że im dziecko jest mniejsze, tym kontakt rodziców ze szkołą jest silniejszy, jednak z upływem czasu w wielu przypadkach ulega on rozluźnieniu. Rodzice starszych uczniów uważają, że jeśli ich dziecko radzi sobie w szkole, to ich obecność na wywiadówkach nie jest konieczna. Nie ma chyba bardziej mylnego przeświadczenia. Państwa postawa przekłada się na postawę, jaką przyjmuje dziecko. Jeżeli rodzice kontaktują się ze szkołą systematycznie, dziecko wie, że rodzic jest osobą, która się nim interesuje, przejmuje jego problemami. Dziecko czuje, że jest kimś ważnym w ich życiu, że jest kochane. Jeśli zaś swoją częstą nieobecność w szkole rodzice tłumaczą brakiem czasu, zmęczeniem, to dają tym samym sygnały dziecku, że jego sprawy nie zawsze ich obchodzą. Obecność rodzica na wywiadówce jest dla dziecka informacją, że ono samo jest ważne.
W atmosferze zaufania i życzliwości rodzice powinni szczerze rozmawiać z nauczycielem. Rozmowy powinny dotyczyć nie tylko ocen, jakie dziecko dostaje, ale również zachowania ucznia, jego relacji z kolegami, stosunku do nauczycieli, chęci, czy też jej braku do podejmowania zajęć dodatkowych, np. prac społecznych na rzecz klasy, szkoły. Niestety, często rodzice traktują nauczyciela jak osobę stojącą po drugiej stronie barykady, którą należy w taki lub inny sposób przekonać do swojej racji, a tak naprawdę celem rodziców i nauczycieli jest harmonijny rozwój młodego człowieka.
Dobry kontakt rodzica ze szkołą zaczyna się od dobrej komunikacji rodzica z własnym dzieckiem. Gdy jest dobra komunikacja, rodzic wówczas może kompetentnie podejmować rozmowę z nauczycielem. Pytania kierowane do dziecka przez rodzica powinny dotyczyć nie tylko jego postępów w nauce lub tego co dziecko jadło na obiad w szkole/przedszkolu, ale również przeżyć dziecka w kontakcie z kolegami i nauczycielami. Umiejętność bowiem zrozumienia uczuć dziecka jest niezbędnym elementem komunikacji.
Liczymy na owocną współpracę z Państwem!
Opracowała: Beata Golec