W ramach projektu „Mazowiecki program przygotowania szkół, nauczycieli i uczniów do nauczania zdalnego” w warsztatach szkoleniowych on line organizowanych przez firmę T-Systems Polska, uczestniczyło 4 nauczycieli oraz łącznie 10 uczniów: 5 z klasy IV oraz 5 z klasy V. Szkolenie było podzielone na 3 moduły:
- moduł I – w wymiarze 2 dni po 5 godzin lekcyjnych oraz 5 godzin przeznaczonych na naukę własną w oparciu o przeprowadzone szkolenia i udostępnione materiały,
- moduł II - w wymiarze 2 dni po 5 godzin lekcyjnych oraz 5 godzin przeznaczonych na naukę własną w oparciu o przeprowadzone szkolenia i udostępnione materiały,
- moduł III - w wymiarze 1 godziny lekcyjnej prowadzonej przez każdego nauczyciela dla całej grupy uczniów danej szkoły oraz 1 godziny przeznaczonej na naukę własną każdego ucznia.
Moduł I dotyczył 18 zadań: wprowadzenie do Office 365, Teams 123 –podstawowe ustawienia i nawigacji, tworzenie zespołów klasowych, efektywna praca zespołowa z wykorzystaniem modułu „czat” oraz „zadania”, spotkania on line, prowadzenie zajęć, zadawanie i sprawdzanie prac domowych, wirtualna tablica, zeszyty zajęć, listy obecności, udostępnianie: prezentacji, filmów i innych dokumentów w czasie lekcji zdalnej, nagrywanie lekcji zdalnych, tworzenie ankiet oraz testów z wykorzystaniem aplikacji Forms, opracowywanie interaktywnych i multimedialnych stron WWW z zastosowaniem aplikacji Sway, sporządzanie notatek dla i z uczniami, aplikacja OneNote i osadzanie ich w Teams, wykorzystanie aplikacji online znanych z pakietu Office (PowerPoint, Outlook i Kalendarz), organizowanie pracy zespołowej, z uwzględnieniem komunikacji online, przydzielania i oceniania zadań, praca projektowa, zdalne nauczanie w aplikacji Teams, łączenie usług Office 365 z zewnętrznymi narzędziami pracującymi w modelu chmury, współpraca w ramach rady pedagogicznej i z rodzicami, test podsumowujący przekazaną wiedzę, przeprowadzony z wykorzystaniem aplikacji Forms.
Tematyka Modułu II była następująca: Użycie bezpłatnych narzędzi służących tworzeniu własnych interaktywnych zasobów internetowych: Test Portal, Padlet, Learningapps, Kahoot, Quizizz, Quizlet, Khan Academy, Genially, Edukator, Edpuzzle, Duolingo. Wykorzystanie narzędzi umożliwiających prezentowanie treści na monitorach interaktywnych: Omówienie możliwości prezentowania treści na monitorach interaktywnych, przełączanie pomiędzy Teams a monitorem, ustawienia systemowe, współdzielenie monitorów, przesyłanie obrazu ze smartfonu lub komputera bezpośrednio na monitor, najlepsze praktyki. Wykorzystanie Whiteboard do prowadzenia lekcji, omówienie notesu Onenote wraz z pokazaniem możliwości zmiany pisma z ręcznego na drukowane, zamiany wzorów i kształtów w odręcznych na drukowane. Metodyka pracy z użyciem narzędzi TIK ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb uczniów z SPE (Specjalne Potrzeby Edukacyjne).Omówienie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, umiejętności wyszukiwania materiałów, porządkowanie i korzystanie z informacji z różnych źródeł, wykorzystanie programów dołączonych do tablic interaktywnych i programów komputerowych, narzędzi online i aplikacji edukacyjnych dostępnych w internecie, wymiana informacji między uczestnikami procesu edukacji oraz między uczniem a urządzeniem w postaci cyfrowej (formularze email, bazy prac w postaci elektronicznej itp.),wykorzystanie technologii dotykowej, czytniki immersyjne, omówienie Microsoft Learning Tools, omówienie aplikacji Rysunki Google i pisania głosowego w Dokumentach Google w pracy z uczniami SPE.
Współpraca pomiędzy nauczycielami na przykładzie pracy metodą projektową w warunkach pracy online. Przygotowanie zakresu projektu, podział na grupy, określenie celu, przygotowanie harmonogramu, podział zadań i realizacja projektu, wybór materiałów i źródeł wiedzy, realizacja, prezentacja i ewaluacja projektu przy użyciu aplikacji MS Office w postaci np. albumu ze zdjęciami, szkicami lub mapkami dotyczącymi projektu, debat a lub dyskusja z wykorzystaniem przygotowanych materiałów, z wykorzystaniem filmu, nagrania, poprowadzonego wykładu.
W ramach modułu III, w oparciu o przygotowane i udostępnione scenariusze oraz materiały ze szkolenia, zostały przeprowadzone zdalne lekcje z uczniami. Zgłoszeni do programu uczniowie otrzymali materiały szkoleniowe na adresy e-mail.
Koordynator - Beata Golec